Help! Hoe lees ik de Bijbel?

IMG_5150

Hoe lees ik de Bijbel? Het is een vraag die ik nogal eens hoor. En nog meer hoor ik van mensen die eraan begonnen zijn, maar er niet zo goed uitkomen. Ze willen wel, maar kunnen er niet doorheen komen. Trouwens, waar moet je beginnen? Bij het begin? Genesis? Of bij het begin van het Nieuwe Testament, Mattheus? Of zoals veel raadgevers adviseren bij het evangelie van Johannes? En om die raad te kunnen begrijpen moet je al iets weten van de Bijbel. Dat hij uit verschillende stukjes bestaat. Dat het geen leesboek, geen roman is. En ook geen geschiedenisboek. In ieder geval niet alleen een geschiedenisboek. Dat er ook gedichten in staan en litteratuur. En profetie en gelijkenissen. Kortom: Help! Hoe lees ik de Bijbel?

 

Hier wil ik beginnen met een dagelijks te behappen stukje uit die Bijbel. Met een beetje toelichting en een manier om erover te denken. Misschien helpt het jou om te gaan begrijpen hoe het kan dat de eeuwige God Zich in een boek heeft geopenbaard. Heeft laten zien.

 

Niet dat ik alle antwoorden heb. Zeker niet. Ik heb meer vragen dan antwoorden, maar dat is dan ook weer precies de goede instelling om met Bijbellezen te beginnen. Ik kan het je laten zien in het eerste stukje wat ik vandaag met je wil lezen:

Job 37:23  De Almachtige, wij kunnen Hem niet vinden; Hij is groot van kracht en recht en hoogst rechtvaardig; Hij onderdrukt niet. 24  Daarom vrezen de mensen Hem;  maar alle eigen wijzen van hart ziet Hij niet aan.38:1 Daarna antwoordde de HEERE Job uit een storm en zei:2  Wie is hij die Mijn raad duister maakt met woorden zonder kennis?3  Omgord nu als een man uw heupen, dan zal Ik u ondervragen. Maak Mij eens bekend:4 Waar was u toen Ik de aarde grondvestte?  Maak het bekend, als u echt inzicht hebt.

 

Is dat nou niet een raar stukje om mee te beginnen in de Bijbel? Allereerst moet je al een tijdje zoeken voor jet het boekje Job gevonden hebt. Vervolgens is het verhaal zelf heel ingewikkeld. Als je het hele boekje een keer lees (moet je beslist doen) zie je dat in het begin satan met de andere zonen van God voor de hemeltroon verschijnen en dat satan toestemming krijgt om Job kwaad te doen. Nou niet direct het makkelijkste onderwerp. De Almacht van God, de macht van het kwaad, de rol van de mens, de oorzaak van het lijden en het verdriet, het komt allemaal aan de orde in dit Bijbelboekje.

 

Maar juist daarom is dit stukje uit dat boekje weer wel heel geschikt. Allereerst wordt God wel degelijk de Almachtige genoemd. Na alles wat er gebeurd is. Ook als Job alle tien zijn kinderen door de dood heeft verloren. Hij is groot van kracht en recht en hóógst rechtvaardig. Het is wel goed om op te letten wie dit zegt: Elihu, één van de vrienden van Job, die gekomen zijn om over zijn erbarmelijke toestand te praten. En dan heb je al direct een probleem te pakken. Zijn woorden zijn prachtig en ook nog wel waar, maar om dit nu te zeggen tegen iemand die net een kindje verloren heeft. Dat is niet het goede moment. En niet de goede plek. Daarom is het maar goed dat God Zelf het gesprek overneemt en aan Job vraagt Hem nu een uit te leggen hoe dat zit met Almacht. Met de schepping. Met het raadsbesluit van God. Jij weet het immers? Jullie praten er al dagen over. Het lijkt wel of je erbij was toen ik de aarde schiep. Vertel mij dan maar eens hoe het zit.

 

Ik vind het een heerlijk en heel eerlijk stukje. Als iedereen dit als eerste zou lezen en zijn leven lang zou onthouden zouden we heel wat bescheidener worden. Meer naar God ópzien. Hij is de Almachtige, niet wij. Hij heeft alle kennis, wijsheid en macht, niet wij.

Om te beginnen is dit wel genoeg. Een stukje uit de Bijbel om op te kauwen, te overdenken. En te onthouden bij alles wat je zegt, denkt doet of leest: Hij gaat erover, niet ik.

About the Author: Simon
Author Website: http://www.waarheid.info

6 comments

  1. Rebecca zegt:

    ok ik ben de weg echt helemaal kwijt,dus k ga ook maar beginnen met deze stukjes volgen

  2. Carla Koenen zegt:

    Goed initiatief.

  3. Je hoeft beslist niet alles te onthouden. De Heilige Geest kan het je wel te binnen brengen als je het een keer nodig hebt. Maar juist daarom is het wel goed het gelezen te hebben. Begin eraan met een open instelling, begeleid door het gebed dat God het gebruikt.

  4. Sabrina Bechthold Nauta zegt:

    Ik vind dit wel fijn maar mijn probleem is meer hoe onthoudt ik alles. Ik lees de bijbel sinds m’n 6de maar kan t niet onthouden

  5. Esther Keegstra zegt:

    Leuk Simon!
    Ik doe mee 🙂

Fijn als je wilt reageren.

%d bloggers liken dit: